Die guten alten Zeiten

6 juni 2013 - Amnaș, Roemenië

Het leven hier in Amnas is eenvoudig en het voelt alsof af en toe alsof we hier 100 jaar terug in de tijd zijn. De dorpsbewoners verbouwen hier grotendeels hun eigen groenten, de meeste hebben één of twee koeien (die dagelijks met de herder mee de bergen in gaan) voor melk en kaas, brood wordt voor het hele dorp gebakken door een oude dame en paard en wagen vormen hier nog een belangrijk transportmiddel. Zaterdag zijn we met onze gastvvrouw en een andere dropeling met paard en wagen paddestoelen gaan zoeken in de bergen, een erg leuke ervaring!
Tijdens onze tocht kwamen we ook langs één van de recente, minder positieve ontwikkelingen; op ca. 5 km van het dorp wordt een nieuwe snelweg aangelegd. Nog voor het eind van dit jaar razen daar de auto's voorbij, op dit moment is dat nog moeilijk voorstelbaar. Wat wel duidelijk is is de enorme verstoring van het landschap. De dorpelingen staan er gemengd tegenover, de overheid houdt ze mooie praatjes voor dat met de komst van de snelweg alles beter wordt. Dat houdt waarschijnlijk niet veel meer in dan dat ook hier binnenkort de groentetuinen verruild worden voor het zoveelste filiaal van Lidl. En helaas zijn dan ook hier binnenkort die guten alten Zeiten vorbei.
Voor nu genieten wij nog van de rust, alhoewel we hier natuurlijk hard werken. Dit weekend gaat onze reis al weer verder en reizen we nog een week met zn tweeën en daarna komen mijn ouders de bus ophalen en zit het eerste deel van onze reis er al weer op!

1. Annika:
    13 juni 2013
    hallo ihr beiden,
    die zeit mit euch war sehr schön!!
    frage mich, wo ihr jetzt gerade seid & freue mich auf eure nächsten beiträge hier.
    alles gute & eine wunderschöne weitere reise!!
    liebe grüße, annika.