Nomaden

30 juli 2013 - Tsetserleg, Mongolië

Na bijna 3 weken in het binnenland van Mongolie zijn we nu weer terug in de stad. De tocht die we gedaan hebben langs nomaden families was geweldig! Het is mooi om te zien hoe de mensen hier een eeuwen oude levenswijze blijven voortzetten. Meer dan de helft van de mongoolse bevolking leeft nog als nomad. De tenten waar ze in leven (gers) zijn primitief maar inmiddels wel van moderne gemakken zoals een televisie en soms zelfs wasmachine voorzien. Verder is het landschap hier echt geweldig. Groene heuvels, uitgestrekte vlakten, rivieren en hoge bergen. Wat na een aantal dagen wel vervelend werd is het mongoolse dieet welke voornamelijk bestaat uit boter, kaas, vlees (van hun eigen dieren), aangevuld met rijst en noodles. Groenten kennen de nomaden nauwelijks, behalve een paar wilde uien en af en toe een wortel. Het was in ieder geval een super ervaring.
Over twee dagen gaan we weer verder met de trein richting Beijing om dan ongeveer een maand lang door China te reizen. Ons grove plan is nu om eerst richting het westen te gaan (naar de vormalige tibetaanse provincie Amdo), dan een cruise te doen op de Yangtze rivier en uiteindelijk naar het zuiden.